TRX

TRX-harjoittelu kilpaurheilijan näkökulmasta

TRX® PRO Suspension Training Kit

Paras työkalu valmentajille ja ohjaajille. Kestävä ja turvallinen TRX-harjoitusväline liikunnan ammattilaisille, jotka etsivät täydellistä TRX-kokonaisuutta kaikentasoisten asiakkaidensa ohjaamiseen.

Näytä tuote

TRX-harjoittelu sopii kaikille ikää ja kuntotasoa katsomatta. Harjoittelun avulla voidaan treenata koko keho läpi tehokkaasti, sillä jokaisessa liikkeessä joudut aktivoimaan usemman lihasryhmän ja etenkin keskivartalon syvät lihakset. Mutta tiesitkö, että TRX-harjoittelu on erinomainen apu myös ammattiurheilijan arjessa? Kysyimme 24-vuotiaalta maantiepyöräilijä Samuel Pökälältä kuinka hän ujuttaa TRX-harjoittelun omaan treeniinsä.

Samuel Pökälä on kotoisin Asikkalasta ja edustaa lahtelaista TWD-Länkeniä. Samuelilla on tällä hetkellä hallussaan maantiepyöräilyn yhteislähdön sekä aika-ajon Suomen mestaruudet. Maantiepyöräilyyn Samuel päätyi noin neljä vuotta sitten harrastettuaan sitä ennen pyöräsuunnistusta ja maastopyöräilyä. Aktiivisen ja intensiivisen treenaamisen ohella Samuel opiskelee Tampereen teknillisessä yliopistossa konetekniikkaa.

 

Kuluvan vuoden alkukauden Samuel ajoi Ranskassa VCP Loudeac-joukkueessa ja palasi toukokuun alussa Suomeen ajamaan kisoja TWD-Länkenin talliin. Suomessa kilpailukausi alkaa vasta huhtikuun puolivälin jälkeen, joten Ranskassa jo helmikuussa aloitettu kilpailukausi poikkesi paljon totutusta.

 

Samuelin normaali treeniviikko kilpailukaudella vaihtelee paljon sen mukaan mitä kisoja ja  minä päivinä niitä on. Mikäli viikonloppuna on ollut kisat, maanantai menee kevyellä palauttavalla treenillä. Tiistai, keskiviikko ja torstai on perusharjoittelua, yleensä yksi pitempi +4h treeni ja lyhyempiä sekä kovempia harjoituksia. Jos viikonloppuna on jälleen kisat, perjantai on yleensä valmistava harjoitus viikonlopun kilpailuihin. Yleisesti ottaen Samuel harjoittee joka päivä, joskus yhtenä päivänä viikossa on lepopäivä tai kevyt palauttava päivä. Harjoituskaudella Samuel treenaa usein kaksi kertaa päivässä.

 

”TRX-treenit sopivat mielestäni pyöräilyyn hyvin sillä vahva keksivartalo on pyöräilijälle todella tärkeä. Se tuo ajoon stabilisuutta ja auttaa myös voimantuotossa, koska loppujen lopuksi myös jalkojen voimantuotto lähtee keskivartalosta. TRX tuo myös hyvää vaihtelua ja enemmän tehoa normaaleihin lihaskuntoliikkeisiin, aktivoi hyvin keskivartalon lihaksia ja pakottaa panostamaan myös tasapainoon. Maantie- ja maastopyöräilyssä myös käsissä ja ylävartalossa saa olla voimaa, mutta ei liikaa bulkkia lihasmassaa. TRX:n avulla on hyvä vahvistaa myös näitä osa-alueita.” -Samuel Pökälä

 

Omiksi suosikeikseen TRX-harjoittelussa Samuel on löytänyt vatsalihasliikkeet kuten Pike ja Vuorikiipeilijä. Myös erilaiset pitoharjoitukset kuuluvat Samuelin TRX-treeniin.

 

TRX Training Finland toivottaa Samuelille onnea ja menestystä tuleviin kisoihin!

 

Samuel Pökälä

Make your body your machine

TRX-harjoittelu on yksi uusimmista ja tehokkaimmista treenimuodoista maailmassa. TRX on kevyt, kannettava harjoitusväline voiman, kestävyyden, tasapainon, liikkuvuuden sekä erityisesti keskivartalon tukilihasten ja kehon hallinnan kehittämiseen.