TRX

TRX-harjoittelu kilpaurheilijan näkökulmasta - part 2

TRX® Tactical Gym

Kehittynein ja kevyin TRX-harjoituskokonaisuutemme armeijan väreissä. Kaikentasoisille urheilijoille ja ammattilaisille, jotka haluavat kehittää voimaa, kestävyyttä, räjähtävyyttä ja liikkuvuutta.

Näytä tuote

TRX-harjoittelu on kokonaisvaltaista ja tehokasta ja sopii kaikille ikää tai kuntotasoa katsomatta. Harjoittelussa parasta on sen koko kehon haastavuus, et voi tehdä yhtäkään liikettä ilman, että aktivoit keskivartalosi syvät lihakset ja monia muita tukilihaksia. Viime kuussa kysyimme maantiepyöräilijältä kuinka TRX-harjoittelu tukee lajinomaista harjoittelua, nyt vuorossa on ampumahiihtäjä Eevamari Rauhamäki!

Eevamari on urheileva maanviljelijä ja fysioterapeutti Hollolasta, jonka lajina on ampumahiihto. Ensi kosketuksen ampumahiihtoon hän sai kesällä 2010 puolustusvoimien A-maajoukkueen leirillä ja sen jälkeen laji vei mennessään. Sitä ennen Eevamari oli maastohiihtäjä, mutta ampumahiihdossa kiehtoo sen haastavuus. Kaksi toisistaan erilaista osa-aluetta pitää onnistua, että tulee hyvä tulos. 


Eevamarin harjoittelu koostuu monipuolisesta aerobisesta harjoittelusta unohtamatta voimaa ja ammuntaharjoittelua. Lajeina ovat mm. rullahiihto, juoksu, pyöräily, suunnistus, vaellus, voimaa haetaan kuntosalilta ja omalla keholla tehtävillä harjoituksilla. Treenien painotus viikolla riippuu siitä missä kohtaa harjoitusvuotta ollaan menossa. Kesäharjoituskaudella viikko sisältää 2-3 pitkää pk-lenkkiä (3h+), 1-2 kovempaa harjoitusta, 2-3 voimaharjoitusta (kuntosali, lajivoima) ja paljon ammuntaa sekä yhden kevyemmän päivän. Viikossa Eevamarille kertyy harjoituskertoja 5-15krt riippuen mikä harjoitusviikko on menossa. 


Eevamarin mielestä TRX on äärimmäisen hyvä treenikaveri sen monipuolisuuden takia. TRX:llä voi tehdä omalla keholla tehtäviä koko kroppaa kuormittavia harjoituksia ja se kulkee helposti mukana mihin tahansa. ”Mitä paremmin hallitset kehosi ja jaksat sen tehdä vielä väsyneenä niin sen parempi on myös lopputulos suksella ja penkalla.” toteaa Eevamari.


Jokaisella on oma suosikkinsa, Eevamarin suosikkiliikkeiksi ovat valikoituneet TRX Power Pull sekä TRX Lunge. Kumpikin liike vaatii hallintaa ja voimaa koko vartalosta vaikka päärolissa onkin yksi käsi tai jalka. Nämä liikkeet löytyvätkin melkein jokaisesta Eevamarin TRX-treenistä.


TRX Training Finland toivottaa Eevamarille onnea ja menestystä tuleviin kisoihin!

Eevamari Rauhamaki

 

p.s. Lue myös edellinen kirjoituksemme maantiepyöräilijä Samuel Pökälästä!

Make your body your machine

TRX-harjoittelu on yksi uusimmista ja tehokkaimmista treenimuodoista maailmassa. TRX on kevyt, kannettava harjoitusväline voiman, kestävyyden, tasapainon, liikkuvuuden sekä erityisesti keskivartalon tukilihasten ja kehon hallinnan kehittämiseen.