TRX

Opeta kroppasi polttamaan enemmän rasvaa

Tässä artikkelissa urheiluravitsemusterapeutti Bob Seebohar muuttaa ajattelumallisia ravinnosta, jotta voit opettaa kehosi käyttämään oikeita ravintoaineita oikeaan aikaan tehostaaksesi treeniä ja parantaaksesi terveyttäsi. Kyse on uusien ravitsemuskäsitteiden omaksumisesta ja mikä tärkeintä, niiden käyttöönottamisesta. Itse toteutus on ensiarvoisen tärkeää. Paras suunnitelmakaan maailmassa ei tee mitään hyvää, jos sitä ei noudateta.

Mikä on metabolinen tehokkuus?

 

Tehokkuus on termi, joka liittetään tyypillisesti urheiluun. Ravitsemuksellisesta näkökulmasta metabolinen tehokkuus tarkoittaa kykyä käyttää oikeita ravintoaineita oikeaan aikaan. Eli käyttämään enemmän kaloreita rasvoista, joita on varastoutuneena kehossamme lähes rajattomasti (80 000 kcal tai enemmän), ja suojella hyvin rajallista määrää hiilihydraatteja, joita kehossamme on parhaimmillaan vaihtelevasti 1200-2000 kcal.

 

Olet todennäköisesti kuullut tämän aiemminkin sillä sitä sovelletaan harjoitteluun: lisätessäsi intensiteettiä, kroppasi käyttää polttoaineena mieluummin hiilihydraatteja kuin  rasvaa. Fysiologinen termi tälle on ”crossover-konsepti”.

Aerobisella liikunnalla voit muuttaa elimistäsi polttamaan oleellisesti enemmän rasvaa harjoituksen aikana. Tässä artikkelissa syvennymme kuitenkin suhteellisen tuntemattomaan efektiin, joka vaikuttaa päivittäiseen makroravinteiden saantiin ja niiden vaikutukseen polttoaineen hyödyntämisessä ja metabolisessa tehokkuudessa.

 

Miksi Olla Metabolisesti Tehokkaampi?

 

Olen työskennellyt urheilijoiden ja vapaa-ajanharjoittelijoiden parissa jo monta vuotta ja aina kun pyydän heitä listaamaan pitkän- ja lyhyen aikavälin tavoitteet, paino ja kehon rasvaprosentin pudottaminen on aina listan kärjessä. Vaikka liikunta on tietysti tärkeää, muokkaamalla päivittäistä ruokavaliota parannamme ehdottomasti tehokkaimmin kehon kykyä polttaa enemmän rasvaa ja säilyttää hiilihydraatteja varastossa. Ravinteilla, joita laitat suustasi alas, on erittäin suuri vaikutus aineenvaihduntaan.

 

 

Hiilihydraattien kriisi


Hiilihydraatit ovat olennainen osa ruokavaliotamme hyvästä syystä. Ne antavat energiaa, jota tarvitsemme polttoaineena liikuttamaan kroppaa. Mutta tiettyinä aikoina vuodesta, runsas hiilihydraattien syöminen voi johtaa painon ja rasvaprosentin nousuun. Jos energiankulutus treenin aikana ei ole suuri, tarve korkeamman kaloritason ravintosuunnitelmalle ei yksinkertaisesti ole tarpeen.

 

Jonkin makroravinteen liikasyöminen voi johtaa metaboliseen tehottomuuteen. Liiallinen keskittyminen yhteen makroravinteeseen synnyttää kropassasi epätasapainon. Yhdistele siis erilaisia ruoka-aineita ja pysyt tasapainossa.

 

Miten parantaa Metabolistista tehokkuutta?

 

Nämä yksinkertaiset, helposti toteutettavissa olevat ravitsemusvinkit auttavat sinua tehostamaan aineenvaihduntaasi, käyttämään enemmän rasvaa energian lähteenä ja luomaan aineenvaihdunnallisen muutoksen kehossa, jolloin se oppii, miten ja milloin käyttää rasvaa.

Muuta ajattelutapaasi ravinnon suhteen. Kun suunnittelet ruokalistaa ja ruokien valmistelua, priorisoi ateriat ja välipalat. Tärkein osa lautastasi on  puhdas proteiininlähde ja terveellinen omega-3 rasva. Toisena annos hedelmiä ja/tai vihanneksia. Jos lautasellesi jää tilaa (ei enmpää kuin neljännes), lisää täysjyväpitoisia hiilihydraatteja.

Noudata 90/10 sääntöä. Pysy suunnitelmassa 90% ajasta ja anna itsellesi lupa lipsahtaa 10% ajasta. Muista, olet vain ihminen! Älä stressaa liikaa jos satunnaista lipsahdat maistelemaan esim. makeisia, alkoholia tai sipsejä. Mieti ravintosuunnitelmaasi kuten liikuntasuunnitelmaasi; salli pokkeukset.

 

Tämän ei pitäisi olla liian vaikeaa. Valmistelu, toteutus ja sitoutuminen itsestäsi kiinni. Muista, tämä on kokonaismuutos, joka voi kestää viikkoja tai kuukausia adaptoida. Aloita heti ja muista antaa itsesi joskus ottaa myös muutama askel taaksepäin. Se on osa prosessia elämänlaatusi parantamiseksi!

Make your body your machine

TRX-harjoittelu on yksi uusimmista ja tehokkaimmista treenimuodoista maailmassa. TRX on kevyt, kannettava harjoitusväline voiman, kestävyyden, tasapainon, liikkuvuuden sekä erityisesti keskivartalon tukilihasten ja kehon hallinnan kehittämiseen.